ANKET ÇALIŞMASI RAPORU
ANKET ÇALIŞMASI RAPORU
"Dilim Benim Kimliğim" etwinning projesi kapsamında ortak okullarımızın oluşturduğu, 9
ayrı ilden bir okul ve her sınıf düzeyinden (9,10,11 ve 12.sınıflar ) rastgele seçilen 25'er
öğrenci ile gerçekleştirilen toplamda 900 öğrencinin katıldığı projemizin araştırması
tamamlandı.Araştırma için hazırlanan soru kağıdı, öğrenciler tarafından web üzerinden
online veri toplama yöntemi kullanılarak cevaplanmıştır.
Araştırmadan
elde edilen verilerin analizi her soru başlığında ayrı ayrı olmak üzere hem
genel olarak hem de okullar ve sınıflar düzeyinde,tablolar ve grafikler halinde
gösterilmiştir.Analiz raporu aşağıda yer almaktadır.
1.
GİRİŞ
2.
YÖNTEM
3.
ARAŞTIRMA
SONUÇLARI
1.
GİRİŞ
Projemizin
amacı dil farkındalığı yaratmak, dil bilinci oluşturmak, dil kimliği
kazandırmak,öğrencilerin çevre ile etkileşime geçerek sosyal beceri
kazanmalarını ve iletişim becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır.
2.
YÖNTEM
Araştırma Türkiye’de 9 ayrı ilden
bir okul seçilerek ve her sınıf düzeyinde (9,10,11 ve 12. Sınıflar) rasgele
seçilen 25’er öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla toplamda 900
öğrenci ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma için hazırlanan soru
kağıdı, öğrenciler tarafından web üzerinden online veri toplama yöntemi
kullanılarak cevaplanmıştır.
3.
ARAŞTIRMA
SONUÇLARI
Araştırmadan
elde edilen verilerin analizi her soru başlığında ayrı ayrı olmak üzere hem
genel olarak hem de okullar ve sınıflar düzeyinde tablolar ve grafikler halinde
aşağıda verilmiştir.
Soru1:Etrafımdaki görsellerde (tabela, levha, işaretler) kullanılan yabancı kelimeler beni rahatsız ediyor
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
13.00%
|
26.00%
|
32.00%
|
16.00%
|
13.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
28.00%
|
30.00%
|
25.00%
|
12.00%
|
5.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
14.00%
|
24.00%
|
35.00%
|
18.00%
|
9.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
16.00%
|
24.00%
|
30.00%
|
18.00%
|
12.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
31.00%
|
34.00%
|
12.00%
|
8.00%
|
15.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
24.00%
|
30.00%
|
23.00%
|
12.00%
|
11.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
14.00%
|
34.00%
|
29.00%
|
13.00%
|
10.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
24.00%
|
22.00%
|
31.00%
|
16.00%
|
7.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
22.00%
|
37.00%
|
26.00%
|
10.00%
|
5.00%
|
Genel Toplam
|
20.67%
|
29.00%
|
27.00%
|
13.67%
|
9.67%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %50’si etraflarındaki görsellerde kullanılan yabancı
kelimelerden rahatsız olduklarını belirtmişlerdir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, etraflarındaki görsellerde kullanılan yabancı
kelimelerden her zaman rahatsızlık duyan en yüksek oranlı okul %31 ile Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip Lisesi olmuştur.
Sonuçları sınıflar ayrımında incelediğimizde, 12. sınıflar etraflarındaki görsellerde
kullanılan yabancı kelimelerden her zaman rahatsızlık duyan en yüksek oranlı
sınıflar olmuştur.
Soru2: Günlük hayatta karşıma çıkan yabancı kökenli kelimeleri anlamakta güçlük çekiyorum
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
19.00%
|
27.00%
|
29.00%
|
19.00%
|
6.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
11.00%
|
19.00%
|
30.00%
|
30.00%
|
10.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
7.00%
|
7.00%
|
35.00%
|
29.00%
|
22.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
8.00%
|
13.00%
|
26.00%
|
42.00%
|
11.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
27.00%
|
28.00%
|
33.00%
|
9.00%
|
3.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
14.00%
|
25.00%
|
28.00%
|
15.00%
|
18.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
12.00%
|
30.00%
|
33.00%
|
21.00%
|
4.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
6.00%
|
17.00%
|
25.00%
|
38.00%
|
14.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
6.00%
|
27.00%
|
29.00%
|
27.00%
|
11.00%
|
Genel Toplam
|
12.22%
|
21.44%
|
29.78%
|
25.56%
|
11.00%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %34’ü günlük hayatta karşısına çıkan yabancı kökenli
kelimeleri anlamakta güçlük çektiklerini belirtmişlerdir. Yani diğer bir
deyişle araştırmaya katılan cevaplayıcıların yaklaşık %66’sı bazen ya da daha
az sıklıkla günlük hayatta karşısına çıkan yabancı kökenli kelimeleri anlamakta
güçlük çekmediklerini ifade etmişlerdir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, günlük hayatta karşısına çıkan yabancı kökenli kelimeleri
anlamakta her zaman güçlük çektiğini belirten en yüksek oranlı okul %27 ile Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip Lisesi olmuştur.
Öte yandan Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinin
%22’si ise günlük hayatta karşısına çıkan yabancı kökenli
kelimeleri anlamakta hiçbir zaman güçlük çekmediklerini belirtmişlerdir. Benzer şekilde Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu Lisesi
öğrencilerinin %42’si de yabancı kökenli kelimeleri anlamakta nadiren güçlük
çektiklerini ifade etmişlerdir.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, günlük hayatta karşısına çıkan yabancı
kökenli kelimeleri anlamakta güçlük çekme konusunda verilen cevaplara göre sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı
söylenebilir.
Soru3: Etrafımda gördüğüm görsellerde( levha, işaretler, tabela) kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılığını biliyorum
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
14.00%
|
36.00%
|
30.00%
|
16.00%
|
4.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
17.00%
|
53.00%
|
22.00%
|
7.00%
|
1.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
22.00%
|
56.00%
|
15.00%
|
6.00%
|
1.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
21.00%
|
49.00%
|
19.00%
|
9.00%
|
2.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
12.00%
|
37.00%
|
30.00%
|
16.00%
|
5.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
13.00%
|
35.00%
|
32.00%
|
16.00%
|
4.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
10.00%
|
48.00%
|
26.00%
|
14.00%
|
2.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
24.00%
|
50.00%
|
21.00%
|
4.00%
|
1.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
16.00%
|
50.00%
|
23.00%
|
10.00%
|
1.00%
|
Genel Toplam
|
16.56%
|
46.00%
|
24.22%
|
10.89%
|
2.33%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %60’ı etraflarında gördükleri görsellerde( levha,
işaretler, tabela) kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını
bildiklerini belirtmişlerdir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, etraflarında gördükleri görsellerde (levha, işaretler,
tabela) kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını her zaman ya da
genellikle bildiğini ifade eden en yüksek oranlı okul %78 ile Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler Lisesi olmuştur.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, etraflarında gördükleri görsellerde (levha,
işaretler, tabela) kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını bilme
konusunda verilen cevaplara göre sınıflar arasında belirgin bir
fark olmadığı söylenebilir.
Soru4: Kullanılan teknolojinin Türkçenin yozlaşmasında etkisi olduğunu düşünüyorum
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
33.00%
|
35.00%
|
21.00%
|
5.00%
|
6.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
39.00%
|
29.00%
|
19.00%
|
8.00%
|
5.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
24.00%
|
36.00%
|
28.00%
|
6.00%
|
6.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
19.00%
|
33.00%
|
31.00%
|
7.00%
|
10.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
41.00%
|
29.00%
|
11.00%
|
13.00%
|
6.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
36.00%
|
23.00%
|
28.00%
|
7.00%
|
6.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
38.00%
|
32.00%
|
16.00%
|
10.00%
|
4.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
33.00%
|
26.00%
|
24.00%
|
11.00%
|
6.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
42.00%
|
32.00%
|
15.00%
|
8.00%
|
3.00%
|
Genel Toplam
|
33.89%
|
30.56%
|
21.44%
|
8.33%
|
5.78%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %65’i kullanılan teknolojinin Türkçenin yozlaşmasında
etkisi olduğunu düşünmektedir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu İmam
Hatip Lisesi öğrencilerinin %74’ü her zaman ya da genellikle kullanılan
teknolojinin Türkçenin yozlaşmasında etkisi olduğunu düşünmektedir. Bu hususta
genel olarak her okulda öğrencilerin en az %50’si kullanılan teknolojinin
Türkçenin yozlaşmasında etkisi olduğunu düşünmektedir yorumun da yapabiliriz.
Sonuçları sınıflar ayrımında incelediğimizde,
kullanılan
teknolojinin Türkçenin yozlaşmasında etkisi olduğunu düşünme konusunda verilen cevaplara göre sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı
söylenebilir.
Soru5: Yeni duyduğum ya da yabancı olduğunu düşündüğüm bir kelimenin Türkçe olup olmadığını ilgili kaynaklardan(TDK, sözlük, internet) kontrol ederim
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
12.00%
|
17.00%
|
21.00%
|
28.00%
|
22.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
10.00%
|
23.00%
|
25.00%
|
29.00%
|
13.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
9.00%
|
18.00%
|
20.00%
|
34.00%
|
19.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
8.00%
|
15.00%
|
27.00%
|
25.00%
|
25.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
25.00%
|
22.00%
|
17.00%
|
19.00%
|
17.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
18.00%
|
19.00%
|
25.00%
|
16.00%
|
22.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
10.00%
|
22.00%
|
31.00%
|
24.00%
|
13.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
11.00%
|
13.00%
|
23.00%
|
42.00%
|
11.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
6.00%
|
25.00%
|
26.00%
|
33.00%
|
10.00%
|
Genel Toplam
|
12.11%
|
19.33%
|
23.89%
|
27.78%
|
16.89%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %45’i yeni duyduğu ya da yabancı olduğunu düşündüğü
bir kelimenin Türkçe olup olmadığını ilgili kaynaklardan (TDK, sözlük,
internet) nadiren ya da hiçbir zaman kontrol ettiğini belirtmiştir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip
Lisesi öğrencilerinin %25’i her zaman yeni duyduğu ya da yabancı olduğunu
düşündüğü bir kelimenin Türkçe olup olmadığını ilgili kaynaklardan (TDK,
sözlük, internet) kontrol ettiklerini ifade etmişlerdir. Öte yandan Denizli /
Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu Lisesi öğrencilerinin %25’i ise bu hususta
hiçbir zaman kontrol sağlamadıklarını belirtmişlerdir.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, özellikle 10. ve 12. sınıfların en az %50’si yeni
duyduğu ya da yabancı olduğunu düşündüğü bir kelimenin Türkçe olup olmadığını
ilgili kaynaklardan (TDK, sözlük, internet) nadiren ya da hiçbir zaman kontrol
ettikleri söylenebilir.
Soru6: Yazılı ve görsel medyada kullanılan yabancı kelimeleri günlük hayatımda kullanıyorum
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
8.00%
|
23.00%
|
37.00%
|
29.00%
|
3.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
3.00%
|
24.00%
|
43.00%
|
26.00%
|
4.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
17.00%
|
30.00%
|
34.00%
|
16.00%
|
3.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
6.00%
|
31.00%
|
40.00%
|
18.00%
|
5.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
15.00%
|
10.00%
|
36.00%
|
23.00%
|
16.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
13.00%
|
20.00%
|
44.00%
|
18.00%
|
5.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
6.00%
|
25.00%
|
40.00%
|
25.00%
|
4.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
4.00%
|
31.00%
|
39.00%
|
22.00%
|
4.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
4.00%
|
29.00%
|
40.00%
|
24.00%
|
3.00%
|
Genel Toplam
|
8.44%
|
24.78%
|
39.22%
|
22.33%
|
5.22%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %34’ü yazılı ve görsel medyada kullanılan yabancı
kelimeleri günlük hayatlarında kullandıklarını belirtmiştir.
Okullar ayrımında sonuçları değerlendirdiğimizde,
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinin %47’si her
zaman ya da genellikle yazılı ve görsel medyada kullanılan yabancı kelimeleri
günlük hayatlarında kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öte yandan Elazığ /
Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin %16’sı
ise yazılı ve görsel medyada kullanılan yabancı kelimeleri günlük hayatlarında hiçbir
zaman kullanmadıklarını belirtmişlerdir.
Sonuçları sınıflar ayrımında incelediğimizde,
öğrencilerin yazılı ve görsel medyada kullanılan yabancı
kelimeleri günlük hayatlarında konusunda verilen cevaplara göre
sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı söylenebilir.
Soru7: Bir ürünü aldığımda iş yerinin isminin yabancı olması o iş yerini tercih etmemde etkilidir
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
4.00%
|
12.00%
|
22.00%
|
16.00%
|
46.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
3.00%
|
3.00%
|
23.00%
|
21.00%
|
50.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
4.00%
|
6.00%
|
12.00%
|
24.00%
|
54.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
4.00%
|
5.00%
|
27.00%
|
13.00%
|
51.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
11.00%
|
13.00%
|
20.00%
|
28.00%
|
28.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
8.00%
|
13.00%
|
14.00%
|
25.00%
|
40.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
2.00%
|
9.00%
|
11.00%
|
23.00%
|
55.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
2.00%
|
8.00%
|
15.00%
|
24.00%
|
51.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
0.00%
|
13.00%
|
12.00%
|
25.00%
|
50.00%
|
Genel Toplam
|
4.22%
|
9.11%
|
17.33%
|
22.11%
|
47.22%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %70’i bir ürünü aldığında iş yerinin isminin yabancı
olmasının o iş yerini tercih etmesinde etkili olmadığını belirtmiştir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, bir ürünü aldığında iş yerinin isminin yabancı olmasının
o iş yerini tercih etmesinde hiçbir zaman etkili olmadığına ilişkin oran bütün
okullarda %50 civarında iken Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi öğrencilerinde bu oran %28 olarak gözlemlenmiştir.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, bir ürünü aldığında iş yerinin isminin
yabancı olmasının o iş yerini tercih etmesi konusunda verilen cevaplara göre sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı
söylenebilir.
Soru8: Sosyal medya yabancı kelimelerin dilimize geçişini olumlu etkiledi
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
17.00%
|
17.00%
|
21.00%
|
21.00%
|
24.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
10.00%
|
15.00%
|
25.00%
|
24.00%
|
26.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
17.00%
|
23.00%
|
32.00%
|
14.00%
|
14.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
9.00%
|
20.00%
|
24.00%
|
28.00%
|
19.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
19.00%
|
16.00%
|
22.00%
|
8.00%
|
35.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
22.00%
|
15.00%
|
23.00%
|
17.00%
|
23.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
19.00%
|
15.00%
|
22.00%
|
20.00%
|
24.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
8.00%
|
20.00%
|
25.00%
|
24.00%
|
23.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
20.00%
|
20.00%
|
19.00%
|
19.00%
|
22.00%
|
Genel Toplam
|
15.67%
|
17.89%
|
23.67%
|
19.44%
|
23.33%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %34’ü sosyal medyanın yabancı kelimelerin dilimize
geçişini olumlu yönde etkilediğini düşünmektedir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, sosyal medyanın yabancı kelimelerin dilimize geçişini
olumlu yönde etkilediği düşüncesine Eskişehir / İnönü -
İnönü Anadolu Lisesi öğrencilerinin %22’si bütünüyle katılırken, Elazığ
/ Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin %35’i
bu düşünceye tamamen katılmamaktadır.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, sosyal medyanın yabancı kelimelerin
dilimize geçişini olumlu yönde etkilediği düşüncesi konusunda verilen cevaplara göre 9, 10 ve 11. sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı gözlemlenirken, 12. sınıfların
yaklaşık %70’inin bu düşünceye kısmen ya da hiç katılmadığı söylenebilir.
Soru9: Günlük hayatta Türkçe yerine yabancı kökenli kelimelerin sıklıkla kullanıldığını düşünüyorum. (Duyuru yerine anons, yıldız ünlü yerine star kullanımı gibi)
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
30.00%
|
38.00%
|
23.00%
|
5.00%
|
4.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
34.00%
|
38.00%
|
20.00%
|
5.00%
|
3.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
33.00%
|
44.00%
|
16.00%
|
6.00%
|
1.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
22.00%
|
51.00%
|
21.00%
|
5.00%
|
1.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
39.00%
|
29.00%
|
17.00%
|
8.00%
|
7.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
40.00%
|
31.00%
|
16.00%
|
7.00%
|
6.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
40.00%
|
41.00%
|
14.00%
|
1.00%
|
4.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
35.00%
|
43.00%
|
15.00%
|
6.00%
|
1.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
36.00%
|
47.00%
|
12.00%
|
4.00%
|
1.00%
|
Genel Toplam
|
34.33%
|
40.22%
|
17.11%
|
5.22%
|
3.11%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre;
cevaplayıcıların yaklaşık %75’i günlük hayatta Türkçe yerine yabancı kökenli
kelimelerin sıklıkla kullanıldığını düşünmektedir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, günlük hayatta Türkçe yerine yabancı kökenli kelimelerin
sıklıkla kullanıldığını düşüncesine Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan
Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin %83’ü genel anlamda katılmaktadır.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, sosyal medyanın yabancı kelimelerin
dilimize geçişini olumlu yönde etkilediği düşüncesi konusunda verilen cevaplara göre sınıflar arasında
belirgin bir fark olmadığı gözlemlenmiştir.
Soru10: Günlük hayatta kullandığım kelimelerin Türkçe olmasına önem gösteriyorum
Okul Adı
|
Her Zaman
|
Genellikle
|
Bazen
|
Nadiren
|
Hiçbir Zaman
|
Aksaray / Merkez - Aksaray Anadolu İmam Hatip
Lisesi
|
33.00%
|
41.00%
|
17.00%
|
7.00%
|
2.00%
|
Amasya / Merkez - Amasya Sosyal Bilimler Lisesi
|
23.00%
|
46.00%
|
23.00%
|
4.00%
|
4.00%
|
Ankara / Keçiören - Keçiören Sosyal Bilimler
Lisesi
|
9.00%
|
52.00%
|
30.00%
|
2.00%
|
7.00%
|
Denizli / Pamukkale - Hasan Tekin Ada Anadolu
Lisesi
|
8.00%
|
45.00%
|
31.00%
|
12.00%
|
4.00%
|
Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
49.00%
|
28.00%
|
15.00%
|
3.00%
|
5.00%
|
Eskişehir / İnönü - İnönü Anadolu Lisesi
|
36.00%
|
34.00%
|
13.00%
|
12.00%
|
5.00%
|
Mersin / Erdemli - Kocahasanlı Anadolu Lisesi
|
35.00%
|
48.00%
|
14.00%
|
2.00%
|
1.00%
|
Nevşehir / Merkez - Nevşehir Cemil Meriç Sosyal
Bilimler Lisesi
|
18.00%
|
46.00%
|
28.00%
|
6.00%
|
2.00%
|
Sakarya / Serdivan - Şehit Yılmaz Ercan Anadolu
İmam Hatip Lisesi
|
9.00%
|
54.00%
|
30.00%
|
5.00%
|
2.00%
|
Genel Toplam
|
24.44%
|
43.78%
|
22.33%
|
5.89%
|
3.56%
|
Araştırmadan elde edilen verilere göre; cevaplayıcıların
yaklaşık %69’u günlük hayatta kullandıkları kelimelerin Türkçe olmasına önem
gösterdiğini belirtmiştir.
Okullar ayrımında sonuçları
değerlendirdiğimizde, Elazığ / Merkez - Hacı Hulusi Yahyagil Anadolu İmam Hatip
Lisesi’nde öğrencilerin günlük hayatta kullandıkları kelimelerin Türkçe
olmasına her zaman önem gösterenlerin oranı %49’dur.
Sonuçları sınıflar ayrımında
incelediğimizde, günlük hayatta kullandıkları kelimelerin
Türkçe olmasına önem gösterenler konusunda verilen cevaplara göre
sınıflar arasında belirgin bir fark olmadığı gözlemlenmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder